06 22 455 430 info@praktijktransire.nl

Sociaal emotionele oefentherapie voor kinderen

Sociaal emotionele oefentherapie voor kinderen

Omdat bij kinderen de mogelijkheid tot analyserend denken niet voldoende ontwikkeld is, worden sprookjes, poppenspel, tekenen, imaginatie, dromen, adem- en ontspanningsoefeningen en mandala’s toegepast om het kind te helpen. Hiermee kunnen kinderen hun emoties verwerken en tot veranderingen van hun eigen ik komen.

Het kind komt uit haar ei, ze mag gaan groeien. Tevens hebben we ook een ruime ervaring in de sensomotorische ontwikkeling van het kind en kunnen we beide therapieën combineren. Annette van Laarhoven zal met name de behandeling verrichten als het sociaal/emotionele het belangrijkste onderdeel is.

Voor kinderen met:

  • Spanningsproblemen
  • Weinig eigen waarde
  • Faalangst
  • Rouwverwerking
  • Concentratie problemen.
  • Bedplassen
  • Kinderen die gepest worden
  • Buikpijn
  • Slecht slapen
  • Gevoelige kinderen
Sociaal emotionele therapie kind

Concentreren , hoe moet ik dat nu doen?

Concentratie is een belangrijke voorwaarde om goed te kunnen doen wat je wilt doen. Als teveel aandacht naar de omgeving gaat, verspreidt die aandacht zich en gaat de concentratie verloren. De concentratie neemt weer toe als de aandacht bij jezelf blijft (innerlijke balans en motivatie).

Bij de meeste mensen is de capaciteit om te concentreren in ruime mate aanwezig. Kijk bijvoorbeeld hoe iemand bezig is met zijn of haar hobby of favoriete computerspel. De kunst is om bij iedere gewenste activiteit deze concentratie te bereiken.

Een aantal factoren die een rol spelen bij concentratie:

Balans

Voor een goede concentratie is een juiste balans tussen spanning – ontspanning van belang. Hierbij is lichamelijk een evenwichtige verdeling van de spierspanning nodig. Voor de geestelijke balans is afwisseling en plezier nodig.

Coördinatie

Samenwerking binnen het lichaam zorgt niet alleen voor een vloeiend verloop van bewegingen, maar ook voor een vloeiend verloop van mentale processen. Deze verschillende aspecten van coördinatie kunnen gecombineerd geoefend worden in spelvorm.

Sensorische integratie

De zintuigen worden overladen met indrukken. Deze informatie moet vlot en adequaat verwerkt worden.

Regelmatige bloedsuikerspiegel

De hersenen hebben energie nodig. Als er te veel gesnoept wordt of overmatig zoetigheid wordt gedronken of zetmeelproducten gegeten wordt ontstaan er problemen met de regelmaat van insuline in het bloed.
Vocht te kort vertaalt zich gemakkelijk in hoofdpijn.
Voldoende vocht en vezelrijk voedsel is belangrijk.

De omgeving

Er is een fijne balans tussen de juiste lichtsterkte, achtergrondgeluiden en materiaal in een ruimte. Het is individueel en soms dagelijks verschillend, wat als storend ervaren wordt.

Gedragskenmerken bij langdurige concentratie problemen.

  • Mijden van activiteiten waarbij concentratie nodig is (geen zin, wil ik niet, kan ik niet)
  • Extreem vaak om herhaling vragen
  • Praten in losse fragmenten
  • Regelmatig iets vergeten of iets kwijt zijn
  • Snel afgeleid zijn en gemakkelijk beïnvloedbaar door omgeving

Begeleiding bij concentratie

Jezelf en de omgeving leren voelen. De bedoeling is dat kinderen inzicht krijgen en leren hoe ze in staat zijn zelf hun concentratie te verbeteren. De lessen zijn spelenderwijs opgezet. Sommige spelletjes voeren overtollige spanningen af andere trainen de concentratie. Voor het brengen van meer rust in het hoofd, worden verschillende hulpmiddelen gebruikt die thuis en op school gemakkelijk uitvoerbaar zijn. Ook wordt er aandacht besteed aan het ontdekken van de eigen stoorzenders en het vinden van persoonlijke praktische hulpmiddelen.

Bij een gebrek aan positieve ervaringen is het moeilijker om in jezelf te geloven. Positieve ervaringen bieden de kracht en het vertrouwen om een tegenslag te overwinnen. Negatieve ervaringen overschaduwen vaak de succes kant van de situatie, en de liefde om te leren. Het succes van een dagelijkse actie wordt gemakkelijk als ‘normaal’ ervaren, en passeert bijna ongemerkt. Dit is een gemiste kans, want deze ‘succes-jes’ zijn de bodem voor de grotere successen. Het stilstaan bij ‘succes’ geeft bovendien voldoening, en het maakt energie vrij voor een volgende poging. Datgene wat nog niet naar wens gaat biedt gelegenheid om te oefenen.