BREATH IN, BREATH OUT

Adem- en ontspanningstherapieën 

Ademhaling speelt een zeer grote rol in het lichaam. Onze rode bloedlichamen zorgen voor het transport van het zuurstof in ons lichaam. Die op zijn beurt zorgen er voor dat zuurstof elke cel, spier en organen kan bereiken. Zuurstof speelt ook een niet te verwaarlozen rol in ons afweersysteem.

In deze jachtige tijd staan we er maar amper bij stil om goed door te ademen. Toch kennen we allemaal wel het verhaal van de power nap. Gewoon even tien minuten je ogen dicht doen en je voelt je weer als herboren. Door deze zeer korte “slaap” breng je weer je lichaam in balans.

Praktijk Transire richt zich onder andere op methodes om je ademhaling niet uit het oog te verliezen op het moment dat u in stressvolle situaties verzeild raakt. Als er problemen zijn met de ademhaling of wanneer het lichaam gespannen is en men wil het lichaam op een andere manier gaan onderzoeken kan adem-en ontspanningstherapie daar een oplossing voor zijn.

Hieronder staan een aantal mogelijkheden om te kunnen behandelen:

  • Als je behoefte hebt om meer contact te krijgen met je zelf
  • Bij klachten zoals hyperventilatie, COPD en kortademigheid
  • Als stress en pijn niet wilt negeren maar onderzoeken
  • Als je denken en voelen met elkaar wilt verbinden
  • Als er problemen zijn op het werk (burn out) of in je relatie die je om inzichten vragen
  • Voor zwangere vrouwen/paren die meer binding willen met het kind wat ze dragen
  • Als regelmatig je adem stokt met bewegen of in moeilijke momenten.
  • depressieve gedachtes

Adem-en ontspanningstherapie is een eenvoudige zachte en doeltreffende methode om helderheid te krijgen in wat je voelt en wilt of verbinding te maken tussen voelen en denken. Wanneer je de adem in het dagelijks leven kan integreren bij spanningen schept het ruimte, en het geeft je zelfvertrouwen.

Adem-en ontspanningstherapie is geschikt voor het voorkomen van allerlei klachten. Het heeft effect op heel het lichaam. Het maakt dat je beter in je vel gaat zitten. Je leert met behulp van je adem jezelf weer in evenwicht brengen.De kracht die je in je hebt laat je weer tot leven komen.

Het bewust gebruik maken van je adem kan een grote steun zijn in je leven. Deze houding staat symbool voor balans tussen spanning en ontspanning. De vorm staat voor een boom. Boom staat voor ego. Als het ego goed is, is er zelfvertrouwen.

Mindfulness, methode van Dixhoorn, Feldenkreis 

 

MINDFULNESS

Mindfulness is leven met je volle aandacht voor het moment nu. In ons jachtige leven, leven we niet meer in het heden. Nee, we worden geleefd. Kinderen, werk, vrienden, familie, hobby’s, sport, boodschappen en nog een hele lijst aan zaken die dagelijks onze aandacht verdienen. Continu dwalen onze gedachten af naar dingen die spelen. Dit kunnen zaken of verplichtingen in de toekomst zijn of gebeurtenissen die zich in het verleden hebben afgespeeld.

METHODE VAN DIXHOORN

Elk mens kent periodes in zijn leven waarin die onder hoogspanning staat. Die verhoogde spanning heeft zijn weerslag in het lichaam. Je bloeddruk kan omhoog gaan, ademt sneller en oppervlakkiger door, je nek en rug spieren lijken op slot te slaan je hartslag gaat omhoog. In situaties waarin dat langere tijd aan houdt, kan zelfs na het verdwijnen van de oorzaak die spanning in het lichaam aan blijven. Je lichaam komt maar niet tot rust.

FELDENKRAIS

TOP